دیافراگم لاستیکی منجید‌ دار

اگر دیافراگم‌ها در برابر کشش مقاومت ضعیفی از خود نشان دهند، آن‌گاه دیافراگم به راحتی در برابر اعمال فشار مکرر به مرور زمان کشیده شده و مانند یک بادکنک منفجر می‌شود و تمام انرژی وارد شده به سیستم را به جای انتقال آن به پیستون، جذب می‌کند. از این رو برای افزایش استحکام کششی و مقاومت در برابر پارگی دیافراگم‌های لاستیکی، از نوع منجید‌دار آن استفاده می‌گردد.

دیافراگم لاستیکی منجید‌دار در واقع پارچه‌های سفارشی و طراحی شده از جنس نایلون، پلی‌استر، پنبه، الیاف کتان، ویسکوز و الیاف آرامید و پلی آمید (برای دما‌های بالا) هستند؛ که دلیل کاربرد الیاف پارچه‌ای، بالابردن استحکام کششی، استحکام خمشی و مقاومت بسیار مطلوب در برابر فشار و مایعات خورنده است. دیافراگم‌های لاستیکی منجید‌دار در پمپ‌ها، کنترل ولوها و ولوهای پنوماتیک کاربرد دارند. دیافراگم‌های لاستیکی منجید‌دار باید علاوه استحکام زیاد، انعطاف پذیر و الاستیک نیز باشند.

دیافراگم لاستیکی منجید‌ دار دو لایه و سه لایه

بسیاری از کاربردهای دیافراگم‌های لاستیکی جهت برخورداری از استحکام کششی مازاد و تحمل فشار بیشتر نیاز به کاربست دو، سه یا حتی تعداد بیشتری لایه تقویت کننده (منجید) که شامل همان پارچه و الیاف تقویت شده است، می‌باشند که استحکام کششی پارچه‌ها متفاوت بوده و هر کدام حداکثر کشش خاصی را تحمل کرده و باعث افزایش مقاومت و جلوگیری از فرسایش و پارگی دیافراگم در برابر فشارهای مکرر می‌شوند.