از پلی یورتان در ساخت چه محصولاتی استفاده می شود؟پلی یورتان یا پلی اورتان یکی از انواع پلیمرهای مهندسی است که به دلیل داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی منحصر به فرد، در صنایع زیادی ماند صنایع ساختمانی، پزشکی، دریایی یا ساخت خودرو کاربرد دارد. به همین دلیل خرید مواد پلی یورتان در بازار ایران بسیار رایج بوده و انواع کارخانه‌ها برای تولیدات مختلف خود از آنها استفاده می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی محصولاتی بپردازیم که پلی اورتان یا PU در تولید آنها استفاده می‌شود.

  • ساخت کوپلینگ

از آنجا که پلی یورتان یا TPU استحکام کششی بالایی دارد، بهترین گزینه برای ساخت انواع کوپلینگ صنعتی است. زیرا کوپلینگ‌ها از وسایل انتقال توان هستند که می‌توانند مانع از جدا شدن شفت در زمان کار شوند و در نتیجه نیاز به استحکام کششی بالایی دارند. از سوی دیگر از آنجا که کوپلینگ جلوی ایجاد شوک ناگهانی یا افزایش بیش از حد گشتاور را می‌گیرد، باید از پلیمری تولید شود که در برابر پارگی یا سایش مقاوم باشند.

  • ساخت پکینگ صنعتی یا آب بند

استفاده از پلی یورتان در ساخت پکینگ صنعتی یا آب بند

یکی دیگر از محصولاتی که با استفاده از TPU قابل تولید هستند، پکینگ نام دارند که به نام آب بند هم شناخته می‌شوند و مانع از نشت مایعات خواهند شد. پکینگ‌های ساخته شده با استفاده از پلی یورتان در برابر سایش و نفوذ روغن مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند در برابر نشت انواع سیالات مانند مایعات یا گازها مقاومت کنند. همچنین مقاومت حرارتی و شیمیایی بسیار بالایی داشته و انعطاف پذیری خوبی دارند.

  • ساخت انواع کوپلینگ تایری

کوپلینگ تایری یا فرغونی از جمله کوپلینگ‌های انعطاف پذیر است که می‌تواند در راستای انتقال نیرو مورد استفاده قرار بگیرد؛ باید دقت کنید که این نوع از کوپلینگ‌ها نیاز به موادی دارند که بتواند فشارها و ناهمراستایی شفت‌ها را به خوبی تحمل کرده و مانع از انتقال آن به دستگاه‌ها شود. مزیت استفاده از پلی یورتان در ساخت کوپلینگ تایری این است که نیازی به روغنکاری ندارد و می‌تواند در وسایل مختلفی مانند پمپ، کمپرسور، میکسر یا پنکه مورد استفاده قرار بگیرد.

  • استفاده از پلی اورتان در ساخت پکینگ دو طرفه

پلی اورتان یکی از پرکاربردترین مواد برای ساخت پکینگ‌های دو طرفه است که دارای دو قسمت لاستیکی در اطراف یک واسط فلزی هستند. این پکینگ‌های دو طرفه می‌توانند فشارهای بسیار بالا تا ۴۰۰ بار را تحمل کرده و به صورت دو طرفه، مانع از نشت سیالات مختلف شوند. این پکینگ‌ها در جک‌های رفت و برگشتی کاربرد دارند، به همین دلیل از TPU در ساخت آنها استفاده شده که در برابر فشار و حرارت بسیار مقاوم هستند.

  • تولید لوله‌های مدفون شده در خاک

استفاده از پلی یورتان در تولید لوله های مدفون شده در خاک

یکی از مهمترین کاربردهای پلی یورتان در تولید محصولات مختلف، ساخت لوله‌هایی است که در خاک دفن می‌شوند؛ زیرا پلی یورتان دارای خواص شیمیایی بسیار خوبی است و در اثر تماس با رطوبت موجود در خاک دچار خوردگی یا پوسیدگی نخواهد شد. علاوه بر این، شما می‌توانید از پلی یورتان برای ساخت پوشش‌های محکم برای لوله‌های فلزی هم استفاده کنید و مانع از سوراخ شدن یا نشت دادن آنها در زیر زمین شوید.

  • دیگر کاربردهای پلی یورتان

یکی دیگر از کاربردهای پلی یورتان در ساخت محصولات صنعتی، تولید انواع چسب و درزگیر است. چسب‌های ساخته شده با استفاده از پلی یورتان در برابر ضربه و فشار مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند در مکان‌های مختلفی مانند کف سازی سالن‌ها یا ساخت انواع کانال‌ها و مخازن فاضلابی مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین برای ساخت زیره کفش یا سازه‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر رطوبت و فشار داشته باشند، استفاده از TPU توصیه می‌شود.

سخن پایانی

پلی یورتان یا TPU یکی از بهترین انواع پلیمرهای مهندسی است که در شرایط دمایی مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در برابر نور خورشید هم مقاوم است. ما در این مقاله به بررسی کاربردهای پلی اورتان در تولید انواع محصولات صنعتی مانند کوپلینگ یا پکینگ پرداختیم. دقت داشته باشید که برای کاهش هزینه تولید این محصولات یا بهبود کیفیت آنها، باید مطمئن شوید که پلی یورتان را از یک منبع مطمئن خریداری می‌کنید؛ در غیر این صورت کیفیت محصول نهایی شما هم کاهش پیدا خواهد کرد.